Який підхід обрати тренеру у роботі з підопічними, як правильно мотивувати спортсменів, яку мотивацію і місію має сам тренер - ці та інші питання розглядались на тренерському семінарі, що пройшов у Києві. Своїми знаннями з присутніми ділився американський фахівець Алан Хофлер(основні відомості про Алана Хофлера). Захід був організований віце-президентом Федерації гандболу України Євгеном Петрушевським.
Алан Хофлер пропонує розглядати роботу зі спортсменами у трьох вимірах: Тіло, Розум та Сердце.
1-й вимір - це Тіло. Сюди входять тренування тактики, технічної майстерності спортсмена, його швидкості, витривалості, сили, потужності тощо.
2-й вимір - це робота з Мотивацією спортсмена та команди: їх впевненістю, емоціями, згуртованістю, правильним встановленням цілей.
3-й вимір - має назву Серце, що об`єднує роботу з характером атлета, його самооцінкою, значимістю, усвідомленням свого призначення.
Ведучий семінару наголосив на необхідності кожному тренеру ставить у своїй роботі мету, що трансформується. Кожен фахівець має визначитись зі своєю ціллю та очікуваним результатом. Зокрема наводились такі приклади:
Мета - надихати спортсменів;
Результат - досягати майстерності в спорті і в житті, повністю занурюючись в процес і насолоджуюсь цією подорожжю.
Згадуючи свій досвід, Хофлер розповів, що його тренерською ціллю було виховувати чоловіків з молодих хлопців навчаючи їх:
· віддавати максимум зусиль;
· брати відповідальність за свої вчинки;
· жити заради інших;
· робити правильний вибір.
Окремо учасники семінару зупинились на питанні Мотивації. Тренери розповіли про свій досвід, про випадки, коли у гравців бракує мотивації, і як вони намагаються збільшити прагнення підопічних працювати для досягнення мети.
Хофлер назвав такі ознаки високої мотивації:
· Спортсмени/команди вчасно приходять на тренування;
· Спортивне устаткування перебуває в хорошому стані.
· Спортсмени не мають проблем з розподілом часу.
· Спортсмени готові до вивчення нових навичок.
· Спортсмени готові запам`ятовувати
Тренер, як і спортсмен має бути мотивований зсередини, адже зовнішні нагороди ніколи не будуть задовольняти впродовж довгого часу. Наврядчи, у спортсмена надовго зберігатиметься висока мотивація, в разі негативного ставлення до себе. “Тренер не має принижувати підопічного в разі помилки, інакше гравець не буде пробувати щось нове - зауважив Алан Хофлер”.
Обговорюючи необхідність і способи мотивації гравців Олімпійська призерка Наталія Ляпіна розповіла про таку вправою зі своєї тренерської роботи: у певний момент тренування гравці мають підійти один до одного і похвалити один одного.
Тренерську діяльність потрібно починати з вибору методів роботи, усвідомлення своєї місії. До цих питань потрібно постійно повертатись упродовж своєї тренерської діяльності.
Питання, які має ставити перед собою тренер:
1. Якими принципами ви керуєтеся в своїй тренерській роботі? (Чи є принципи у вашій роботі?)
2. Які стратегії ви можете використовувати в кожному з трьох вимірювань для досягнення своєї мети?
3. Яку спадщину ти залишиш по собі як тренер?
“За один рік тренер вплине на більше кількість людей, ніж звичайна людина за все своє життя, - заявляє Алан Хофлер. - У кожного за нас може бути місія, ми можемо чогось досягнути, а спорт - це чудове місце для реалізації”.
Почати потрібно з питання чому ви тренуєте? Чому ви тренуєте саме таким чином? Як це - тренуватись у вас ? Яким є ваше визначення успіху
Учасникам зустрічі був поставлене питання, хто був вашим улюбленим тренером? Головний тренер жіночої збірної України Наталія Ляпіна згадала, що вона упродовж кар`єри працювала з 20-ма тренерами і кожному з них є вдячною. Починаючи, з першого тренера - Любові Шаповал, яка допомогла полюбити гандбол на все життя. Далі Наталія Ляпіна із вдячністю згадала тренера, який дав їй майстерність - Андрія Портнова. До великої переоцінки себе в гандболі Ляпіну призвели виступи під керівництвом Йошки Петковича, який, за словами спортсменки, зробив з дівчат справжню команду, захищав їх, проявив себе порядною людиною, мотиватором, за яким хотілося йти.
Хофлер також запропонував учасникам уявити ситуацію і щиро відповісти на такі питання:
· Як ви гадаєте, щоб ваша сім`я сказала б про вас на ваших похоронах?
· Щоб сказали про вас ваші учні у цей момент?
· Щоб ви б хотіли, щоби про вас сказали, коли вас не стане?
Правильно побудовані стосунки між тренером та командою, досягнення цілей на кожному з трьох рівнів тренерської роботи, на думку Алана Хофлера мають привести до досягнення головних результатів:
· Спортсмен швидше навчається необхідним навичкам (є більш уважним)
· Досягнення кращої фізичної готовності ( спортсмени працюють більш старанно)
· Реабілітація спортсменів після травм проходить швидше
· Спортсмени краще адаптуються до нових умов
· Мають свободу творчості
· Розвиваються більш глибокі стосунки з іншими гравцями та тренерами (атлети отримують життєві уроки)